Українська література 6 клас І семестр
Усього — 70 год. На тиждень – 2 год. Текстуальне вивчення творів – 51 год.
Повторення та узагальнення – 2 год. Література рідного краю − 4 год.
Позакласне читання − 4 год. Розвиток мовлення – 4 год. (у межах годин на текстуальне вивчення). Виразне читання – 2 год.
Резервний час − 7 год
К-ть год. |
Дата |
Зміст навчального матеріалу |
Державні вимоги до рівня |
1 |
|
ВСТУП
|
Знати про рукописні книги часів Київської Русі, про автора «Повісті временних літ» Нестора Лiтописця. Розуміти роль книжки в житті людини; складність і особливість процесу творчості, місце у ньому уяви й фантазії митця; роль читача в «житті» художнього тексту. Розуміти ставлення до дійсності звичайної людини і письменника; ставлення до літературного твору читача і письменника. Знати, де можна «зустрітися» з літературою (літературні журнали, радіопередачі, Усвідомлення потреби шанобливого ставлення людей до книжки, до освіти. |
2 |
|
ЗАГАДКОВО ПРЕКРАСНА І СЛАВНА ДАВНИНА УКРАЇНИ Календарно-обрядові пісні Роль і місце пісні в житті українців. Головні календарні обряди. Народна обрядова пісня, її різновиди. |
Знати про виникнення народної обрядової поезії, її різновиди. Вміти розповідати про головні календарні обряди українців. Розрізняти і називати різновиди календарно-обрядових пісень. Уміти виразно і вдумливо читати їх, коментувати зміст, виокремлювати й пояснювати художні засоби. З’ясувати роль колискової пісні в житті людини, уміти описати образ матері над колискою дитини (за літературою та живописом). Розвивати вміння висловлювати власні роздуми про тепло рідного дому. Формування прагнення відроджувати і вивчати оригінальну творчість народу. Виховання поваги до прадавніх вірувань наших предків, гордості за свій талановитий народ. Виховання почуття любові до своїх рідних. |
3 |
|
Пісні літнього циклу: «У ржі на межі», «Ой бiжить, біжить мала дівчина», «Проведу я русалочки до бору» (русальні); «Заплету віночок», «Ой вінку мій, вінку», «Купайло, Купайло!» (купальські); «Маяло житечко, маяло», «Там у полі криниченька» (жниварські) − на вибір. |
|
4 |
|
Пісні зимового циклу: «Ой хто, хто Миколая любить», «Засівна», «Нова радість стала», «Добрий вечір тобі, пане господарю!», «Щедрик, щедрик, щедрівочка” (на вибір). |
|
5 |
|
Веснянки: «Ой весна, весна − днем красна», «Ой кувала зозуленька», «А в кривого танця» (на вибір) |
|
6 |
|
Народні колискові пісні «Ой ти, коте, коточок», «Ой ну, люлі, дитя, спать». Провідні мотиви, лексичні особливості колискових. |
|
7 |
|
Розвиток зв’язного мовлення №1 Календарно-обрядові пісні рідного краю. |
|
8 |
|
Позакласне читання №1 Фольклорне свято «дванадцять місяців» |
|
9 |
|
Пісні літературного походження |
Розуміти і вміти пояснити специфіку пісні лiтературного походження. Переказувати історію створення національного гімну. Висловлювати судження про значення національного гімну в житті народу. Розповісти про зв’язок народної легенди про дівчину-Україну, з «Молитвою» О.Кониського. Вивчити напам’ять: гімн «Ще не вмерла Україна» і 1 пісню (на вибір). |
10 |
|
Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею та її зв’язок із «Молитвою» О. Кониського, духовним ним гімном України. |
|
11 |
|
«Ой, у лузі червона калина похилилася» С. Чарнецького і Г. Труха – пісня, що стала народною. |
|
12 |
|
«Як тебе не любити, Києве мій» Д. Луценка − популярна пісня про столицю України. Патріотичні мотиви, героїчний пафос пісень літературного походження. ТЛ: гімн. |
|
13 |
|
Контрольна робота №1 |
|
14 |
|
Микола Вороний. «Євшан-зілля» Коротко про письменника. Патріотичні почуття й толерантне ставлення до інших народів. |
Знати коротко про письменника. Виразно і вдумливо читати поему. Вміти розповідати про її історичну основу, її зв’язок з народною легендою (за літописом), визначати головну думку. Розповісти про життя ханського сина у полоні руського князя й пояснити, чому він забув рідний край. Охарактеризувати образ юнака-половця. Співвідносити давноминулі події, описані в поемі, з сучасністю. Висловлювати власне розуміння почуття патріотизму. Значення історичної пам’яті для кожної людини як усвідомлення приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині. |
15 |
|
Розвиток зв’язного мовлення №2. «Роль слова, пісні, історії в житті будь-якої людини. Краса природи рідного краю» (усно). ТЛ: ліричний герой, ліро-епічний твір, поема.
|
|
16
|
|
Тарас Шевченко. «Думка» («Тече вода в синє море...»), Відомості про перебування поета в Санкт-Петербурзі. |
Знати і розповідати основні відомості про життя Т.Шевченка в Санкт-Петербурзі. Знати зміст творів. Виразно й осмислено читати їх. Вивчити напам’ять: «Думка». Усвідомлення того, що героїзм і мужність – ознаки лицарських чеснот українських козаків, заповідані як духовний спадок нащадкам. Осмислення духовного зв’язку з історичним минулим рідного народу. |
17 |
|
Тарас Шевченко. «Іван Підкова» Патріотичні мотиви творів Т. Шевченка, їхній героїчний пафос, зображення в них історичного минулого. |
|
18 |
|
Виразне читання поезії Т. Шевченка. Специфіка ліричних і ліро-епічних творів |
|
19 |
|
Я І СВІТ Леся Українка (Лариса Петрівна Косач). «Мрії», «Як дитиною, бувало...», Дитинство поетеси, роль родини у її вихованні. Неповторний світ дитинства в цих поезіях. |
Розповідати про дитинство Лесі Українки, її мужність, талановитість. Усвідомлювати і вміти пояснити мотив глибокого родинного зв’язку дитини з батьками. Характеризувати образ ліричної героїні. Висловлювати власні роздуми про неї. Уміти розкрити зміст поезії «Співець», з’ясувати художню своєрідність твору. Вивчити напам’ять: «Як дитиною, бувало...» |
20
|
|
«Тиша морська». Образ мужньої, сильної духом дівчинки, її життєрадісний погляд на світ, вільнолюбство, впевненість, розвинена уява. «Співець». Значення мистецтва у житті людини. |
|
21 |
|
Володимир Винниченко. «Федько-халамидник» |
Розповісти цікаві епізоди з життя письменника. Знати зміст оповідання. Виразно і вдумливо читати найбільш вражаючі епізоди. Вміти проаналізувати епічний твір. Назвати риси характеру Федька, що вирізняють його з-поміж друзів-однолітків. Уміти прокоментувати їх, висловлювати своє ставлення до літературних героїв. Аналізувати роль художніх засобів у творі, знаходити портрет, пейзаж, діалоги. Вміти сформулювати основну думку оповідання і висловити своє ставлення до зображуваного. |
22 |
|
Художня розповідь про дивовижного хлопчика Федька, його життя і пригоди, стосунки з однолітками. |
|
23 |
|
Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість.
|
|
24 |
|
Контрольна робота №2 |
|
25 |
|
Станіслав Чернілевський. «Теплота родинного інтиму...», «Забула внучка в баби черевички...» Настрої і почуття, висвітлені в поезіях (любов, доброта, висока духовність). ТЛ: віршові розміри ямб, хорей. |
Виразно й усвідомлено читати вірші. Розвивати вміння прокоментувати відчуття, висловлені в цих творах. Уміти співвіднести їх із власними, пережитими особисто. Осмислення ролі батьківського дому в житті людини, відповідальності за власну родину. |
26 |
|
Ірина Жиленко. Світ дитинства − вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій. «Жар-Птиця», «Підкова». |
Розуміти, що світ дитинства − вічне джерело сили, натхнення, мрій, фантазій. Виразно й усвідомлено читати поезії. Вміти прокоментувати їхній зміст, знайти і пояснити художні засоби. Вміти висловлювати власні роздуми про щастя і шляхи до нього, про цінності, які потрібно берегти в сучасному світі. |
27 |
|
«Гном у буфеті» Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ. |
|
28
|
|
Оксана Іваненко. «Друкар книжок небачених» Коротко про письменницю. Повість про початок книгодрукування в Україні, сподвижників друкарської справи, що долали перешкоди на шляху до по пуля-ризації книги, її доступності для звичай-них людей. |
Знати коротко про письменницю. Уміти переказувати твір, характеризувати історичну добу, описану в ньому, називати видатних діячів культури, про яких ідеться в повісті. Уміти пояс-нити особливості композиції твору, визначати головну думку, характеризувати образ Івана Федорова. Вміти розказати про початок книгодрукування, пояснювати роль книги в житті. Дискутувати про важливість покликання людини, доцільність самопожертви в ім’я великої справи; міркувати про роль непересічної талановитої осо-бистості в житті народу, розвитку його культури. Усвідомлення важливості історичної спадщини, причетності кожної людини до історії держави, її зростання і процвітання. |
29 |
|
Трагічна доля І. Федорова, якому судилася посмертна слава. Роль епіграфа до твору. Історична основа тво- ру, його жанрові та композиційні особ-ливості. Значення книги вжитті людини. |
|
30 |
|
Контрольний твір за творчістю О. Іваненко |
|
31
32 |
|
Література рідного краю
Повторення та систематизація знань з теорії літератури |